۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۱۲۶۸۰
مروری بر سیر تطور رسانه های انقلابی؛

تجربه های موفق رسانه‌ای در اردوگاه اصولگرایی

رسانه، جنگ نرم، انتقال پیام و... از کلمات پر کاربرد این روزها هستند. اگر سالها پیش رسانه تنها ابزاری برای کادرسازی و انتقال پیام نخبگان به مردم بودند، امروزه رسانه ها به اصلی ترین ابزار جریانات فکری جهت تسلط بر افکار دیگران تبدیل شده اند.
تجربه های موفق رسانه‌ای در اردوگاه اصولگرایی
به گزارش جهانبین نیوز، بعد از اینکه تب و تاب اوایل انقلاب و مبارزات فروکش کرد، برخی اصولگرایان وجود رسانه ای برای جریان انقلاب و حزب الله را ضرورت دانسته و تلاش کردند که با راه انداختن و تاسیس رسانه ای به مقتضای آن دوره، مردم را هم از جریانات آگاه و هم مسائل را برای ایشان تبیین کنند. روزنامه جمهوری اسلامی و بعد هم رسالت را باید آغازگر این جریان دانست؛ البته جریان اصولگرایی بعدها وارد شکل جدیدتری از رسانه داری نیز شدند؛ تجربه هفته نامه، ماهنامه. بسیاری از این تجربه ها نیز موفق بود. هر چند که در گوشه و کنار این جریان، برخی تجربه ها موفقیت آمیز نبوده است. نوشتار ذیل کوششی است در جهت تبیین بیش از ۳ دهه رسانه داری جریان اصولگرا در کشورمان.

۱. رسانه های مکتوب:

الف: روزنامه ها

روزنامه جمهوری اسلامی: آغازگر رسانه داری در جریان اصولگرا

سال ۱۳۵۸ و درست به فاصله ۴ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی بود که سران حزب جمهوری اسلامی برای ارتباط بهتر با مردم و تبیین جریان انقلاب و مبارزه، به فکر ایجاد یک روزنامه افتادند. در حالی که آن روزها کیهان و اطلاعات به طور کامل در خدمت انقلاب نبود و نشریات با گرایش چپ در جامعه فراوان بود، خلاء وجود یک رسانه برای جریان و بدنه حزب الله و مردم انقلابی کشورمان به شدت احساس می شد. از این رو سران این حزب که اهل فکر و قلم و کار تشکیلاتی بودند، زمینه را برای راه اندازی یک روزنامه فراهم کردند. استفاده از نیروهای جوان بدنه حزب در این مسیر بهره خوبی به رسانه اول جریان حزب الله در آن روزها رساند. این روزنامه در ۹ خرداد ۱۳۵۸ نخستین شماره خود را منتشر کرد.

نخستین شماره روزنامه جمهوری اسلامی در خرداد ۵۸

این رسانه به مدیرمسئولی آیت الله خامنه ای آغاز به کار کرد و میرحسین موسوی سردبیری آن بر عهده گذاشته شد. این رسانه در روزهایی که نه می شد به کیهان و اطلاعات به طور کامل اعتماد کرد و نه رسانه های با گرایش چپ دست از دروغ پردازی های خود بر می داشتند، توانست به خوبی خلاء جریان اصولگرایی و حزب الله در عرصه رسانه را پر کند و بدین ترتیب، علیرغم برخی انتقاداتی که به این نشریه می شد، توانست نشریه شماره یک جریان انقلاب و حزب الله در کشور شود.

البته این رسانه پس از سال های نخستین، کم کم از رونق افتاد، هر چند که سعی بر حفظ مواضع خود داشت، با این وجود در سال های اخیر حرکت در مسیر برخی جریانها و اشخاص حقیقی سبب شد تا از یک رسانه اصولگرای مطلوب فاصله بگیرد.

روزنامه رسالت: تنها روزنامه منتقد دولت موسوی

رسالت را دکتر احمد توکلی و چند نفر دیگر از منتقدین دولت موسوی، مخصوصا دولت دوم وی و افراد نزدیک به جریان راست سنتی به راه انداختند. این روزنامه در سال ۶۶ و زمانی که حتی یک روزنامه منتقد دولت موسوی وجود نداشت، تاسیس شد تا بتواند تک صدایی دولت را شکسته و نظرات منتقدین را منتشر کند. احمد توکلی، آیت الله احمد آذری قمی و مرتضی نبوی از مهم ترین گردانندگان این رسانه در آن روزها بودند. مرحوم اکبر پرورش و احمد توکلی نخستین سردبیران این روزنامه بودند. این روزنامه انتقادات تند و تیزی علیه دولت موسوی داشت و در برخی موارد کاسه صبر این دولت را هم لبریز کرده بود.

گفته می شود که تندی برخی از این انتقادات از دولت سبب شده بود که امام خمینی دستور دهند رسالت را به جبهه ها نفرستند، با این حال بر فرض پذیرش این ادعا نیز، ثابت می شود امام علیرغم تندی این انتقادات، دستور توقیف و بستن روزنامه را نداده بودند، که این خود نکته قابل تاملی است.

رسالت را بعدها احمد توکلی بخاطر سفر تحصیلی اش به محمدکاظم انبارلویی واگذار کرد و او اکنون سردبیر این روزنامه است. این روزنامه این روزها نیز همان سبک گذشته خود را ادامه می دهد و نزدیک به جریان موتلفه و جامعه روحانیت مبارز محسوب می شود.

روزنامه کیهان؛ تحلیلگری چیره دست

آغاز اصولگرایی روزنامه کیهان را باید از دوره سردبیری مهدی نصیری در این روزنامه دانست. نصیری در آن سال ها در حالی سردبیر این روزنامه بود که سید محمد خاتمی، مدیر مسئولی آن را بر عهده داشت؛ نصیری اما با وجود اختلاف نظرها در کیهان ماند و سید محمد خاتمی پس از مدتی رفتنی شد. نصیری جزء نویسندگان خوش قلمی بود که در ایام برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری، به دفاع تمام و کمال از تصمیم امام خمینی پرداخت و رویکرد این روزنامه نیز دفاع از مواضع برحق امام (ره) بود.

در سال ۱۳۷۴حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه شد. شریعتمداری اما نویسنده ای توانا و تحلیلگری قهار بوده و هست. نصیری از سال ۷۰ و شریعتمداری پس از او مدیر مسئول کیهان شدند. کیهان سعی کرد پس از آمدن شریعتمداری و نصیری به رویکردی کاملا اصولگرایانه دست پیدا کند؛ از این رو پس از آمدن شریعتمداری و نصیری، رگه های انحراف در این روزنامه کمتر دیده شد.

تحلیل ها و سرمقاله های شریعتمداری به همراه تیترهای حرفه ای، ویژگی شاخص کیهان در این روزها ست. کیهان در ایام فتنه ۸۸ با رصد دقیق حرکات فتنه گران، پیش از انتخابات از وقوع آشوب پس از انتخابات در صورت شکست موسوی و کروبی خبر داد.

کیهان این روزها در فراز و نشیب ماجرای هسته ای، یکی از دقیق ترین و تاثیرگذارترین رسانه ها در زمینه نقد اوضاع و مذاکرات مطرح است، به گونه ای که از صحبت های دکتر ظریف بر می آمد که او مدام تیترها و نحوه خبررسانی کیهان از مذاکرات را رصد می کند.

نکته جالب، توجه ویژه رسانه های بیگانه، مخصوصا بی.بی.سی به مواضع کیهان و شخص شریعتمداری است؛ به گونه ای که در هنگام مذاکرات دور اول در ژنو، که به شکست انجامید، رسانه بی.بی.سی تا ساعت ۳ بامداد منتظر بود تا ببیند خبری که کیهان از سرانجام مذاکرات می زند چیست، و پس از انتشار نسخه اینترنتی کیهان این رسانه به تحلیل سرمقاله شریعتمداری و تیتر کیهان پرداخت و در حالی که هنوز مذاکرات پایان نیافته بود مجری بی.بی.سی عنوان کرد که نظر کیهان شکست مذاکرات است.

«یک ربع پس از پایان گزارش BBC از خبرهای کیهان درباره ابهام و عدم توافق در مذاکرات، خبرگزاری رویترز و سپس وزیر امور خارجه فرانسه عدم توافق در نشست ژنو را اعلام کردند و نیم ساعت بعد نیز وزیر امور خارجه ایران به همراه کاترین اشتون در کنفرانس خبری مشترک خبر از عدم توافق ایران و گروه ۱+۵ و اختلاف نظر میان مذاکره ‌کنندگان را دادند و مجری BBC فارسی گفت «باز هم خبر و تیتر کیهان درست از آب درآمد!»[۱]

روزنامه وطن امروز؛ ایستاده در برابر فتنه

وطن امروز در بهمن سال ۸۶ مجوز انتشار خود را دریافت کرد؛ اما انتشار نخستین شماره آن چند بار به تعویق افتاد؛ تا اینکه، این روزنامه بالاخره در ۱۳ آبان ۱۳۸۷ با مدیرمسئولی مهرداد بذرپاش آغاز به کار کرد. وطن امروز در ابتدای انتشار به عنوان حامی دولت احمدی نژاد مطرح شد؛ با این حال کار این روزنامه پس از پایان دولت احمدی نژاد هم ادامه یافت و خود را به عنوان یک روزنامه جریان اصولگرا مطرح ساخت.

نقطه قوت عملکرد این روزنامه را باید مربوط به روزهای به آشوب کشیدن کشور توسط جریان فتنه دانست. تیترهای مناسب، مطالب و تحلیل های انقلابی، از این روزنامه؛ رسانه ای اصولگرا، انقلابی و حامی نظام ساخت. این روزنامه از منتقدین جدی توافق نامه ژنو است.

وطن امروز از جمله منتقدین توافق ژنو بوده و به طور مفصل به این ماجرا می پرداخت

با این حال مشکلات مالی سبب شد برای مدت کوتاهی این روزنامه بسته شود؛ و قرار بر تعطیلی آن بود؛ اما با حل این مشکلات و همیاری اصولگرایان دوباره سر پا ایستاد و به عنوان یکی از شاخص ترین روزنامه های فعلی اصولگرا به فعالیت و تبیین مسائل می پردازد. کادر جوان و انقلابی این روزنامه از دیگر ویژگی های مربوط به این رسانه اصولگراست. البته باید این انتقاد را به این رسانه وارد دانست که در برخی موارد در اتخاذ مواضع خود دچار تندروی شده اند که علت این امر را می توان در استفاده از نویسندگان تندرو دانست.

روزنامه جوان

روزنامه جوان از دیگر روزنامه های جریان اصولگرا در دهه نود محسوب می شود. این رسانه نیز توانسته است به سهم خود نقش مثمر ثمری در تبیین مواضع اصولگرایی در جامعه داشته باشد.

این روزنامه به مدیر عاملی عبدالله گنجی و صاحب امتیازی موسسه پیام آوران نشر روز منتشر شده و تا حدودی نیز جزو رسانه های موفق اصولگرایان محسوب می شود؛ هر چند که نمی توان آن را یک رسانه تمام عیار دانست.

هر چند که روزنامه جوان از اواخر دهه هفتاد آغاز به کار کرد و از سال ۷۸ بر دکه روزنامه فروشی ها خودنمایی میکرد اما اوج فعالیت آن را باید مربوط به دوره ریاست جمهوری نهم و دهم ارزیابی کرد. با این وجود روزنامه جوان در اواخر سال ۱۳۸۷ از انتشار باز ایستاد. اما در اول اردیبهشت ۱۳۸۸ و با شکل و شمایلی جدید بار دیگر فعالیت خود را آغاز و تا کنون ادامه داده است.

ب. نشریات

هفته نامه صبح؛ یکه تاز مبارزه با فساد

هفته نامه صبح را مهدی نصیری در دهه ۷۰ راه اندازی کرد. نصیری پس از تجربه کیهان، و ۴سال مدیر مسئولی این روزنامه، در سال ۷۴ از این مجموعه جدا شد. در اسفند همان سال نشریه فرهنگی، سیاسی صبح را منتشر کرد.

نشریه صبح را باید یکی از قوی ترین نشریات اصولگرایی در زمان خود دانست؛ برخی این نشریه را حتی از بهترین و قوی ترین نشریات منتشره در کشور می دانند. عملکرد صبح انقلابی و فساد ستیزانه بود؛ به گونه ای که این نشریه مسائل متعددی از فسادهای پنهان در دستگاه های کشور را در زمان خود افشا کرد. نصیری، مدیر مسئول صبح نیز بارها و بارها به خاطر این موارد به دادگاه رفت، اما کمتر باری بود که مدرکی در دفاع از خود نداشته باشد و یا حرف بدون سند زده باشد.

مهدی نصیری مدیر مسئول و سردبیر هفته نامه صبح؛ صبح یکی از تجربه های موفق اصولگرایان در رسانه داری بود.

صبح چهار سال به فعالیت پرداخت و کارنامه موفقی نیز از خود به یادگار گذاشت. نشریه صبح در سال ۷۸ کار خود را پایان داد. این امر پایان کار نصیری در عرصه روزنامه نگاری سیاسی نیز بود. او پس از پایان کار نشریه صبح، دیگر نشریه و روزنامه ای مربوط به مسائل سیاسی داخلی را تاسیس نکرد. امروزه جای خالی نشریه ای به قوت صبح و مدیر مسئول آن، در جریان اصولگرایی و بدنه مطبوعاتی کشور، احساس می شود.

هفته نامه های شلمچه، یالثارات و ماهنامه صبح دو کوهه؛ تجربه روزنامه نگاری ده نمکی

شلمچه: هفته نامه ای بود که مسعود ده نمکی به همراه برخی از همفکران خود در تابستان ۱۳۷۵ تاسیس کردند. این نشریه که بیشتر رویکرد دفاع مقدسی داشت بعد از انتشار ۵۳ شماره در دی ماه ۱۳۷۷ کار خود را پایان داد. شلمچه توانسته بود مخاطب خاص خود را نیز در این مدت جذب کند و به عنوان یکی از نشریات جریان حزب الله فعالیت کند. شلمچه با حکم عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خاتمی، توقیف شد. شلمچه در تربیت قلم بدستانی انقلابی نیز موفق بود. البته نباید از ذکر این نکته نیز غافل شد که شلمچه منتقد تندی نسبت به سیاست های دولت سازندگی، دولت اصلاحات و همچنین خانواده آیت الله هاشمی –مخصوصا فائزه هاشمی– محسوب می شد و همین تندی ها نیز منجر به شکست این هفته نام شد.

هفته نامه جبهه را مسعود ده نمکی و دیگر هم فکران خود پس از توقیف نشریه شلمچه به راه انداختند. احمد کاظم زاده شد مدیر مسئول و مسعود ده نمکی شد سردبیر. این هفته نامه سعی کرد رویکردی متفاوت از شلمچه در پیش بگیرد. یعنی وارد فضای سیاسی روز شد. جبهه توانست در جذب مخاطب هم خوب عمل کند. هفته نامه جبهه که در دوران اصلاحات منتشر می شد، انتقادات تند و تیزی به این جریان داشت و همین رویه نیز آخر کار این نشریه را به تعطیلی و توقیف کشانید.

ماهنامه صبح دوکوهه نیز حاصل تلاش همین گروه است. تلاشی که توانست در حد خود با اقبال مردمی نیز رو به رو شود. صبح دو کوهه نیز که در همان ایام شروع به انتشار کرد پس از مدتی به تعطیلی خورد اما بار دیگر در سال ۸۹ و با مدیر مسئولی مسعود ده نمکی و سردبیری سارا زیباکلام پا به عرصه مطبوعات گذاشت. هر چند صبح دو کوهه اکنون رویکردی تاریخی و تحلیلی دارد.

هفته نامه پنجره؛ از موفق ترین نشریات اصولگرا

هفته نامه پنجره از ابتکارات دکتر علیرضا زاکانی در عرصه رسانه مکتوب است. زاکانی در سال ۸۸ به همراه عده ای دیگر از اصولگرایان جوان، این هفته نامه را با رویکردی سیاسی اجتماعی و فرهنگی به راه انداخت. این هفته نامه به مرور توانست خود را به عنوان یکی از موثرترین و موفق ترین رسانه های مکتوب جریان اصولگرا معرفی و تثبیت کند.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز این هفته نامه علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. کادر جوان و اصولگرای این نشریه از نقاط قوت و برتری این نشریه است.

تاکنون بیش از ۱۸۰ شماره از این نشریه منتشر شده است. این نشریه در مرداد ماه ۹۲ به دلایل مالی به تعطیلی خورد اما بار دیگر در آذر ماه همین سال فعالیت خود را با یک پرونده جنجالی دیگر از سر گرفت.

یکی از نقاط قوت و برجسته این نشریه، پرونده های ویژه آن است که در برخی موارد بسیار هم خبر ساز شده است. مصاحبه نشریه پنجره با تهیه کننده سریال امریکایی "هوملند" و صحبت های جنجالی او بار دیگر این نشریه را خبر ساز کرد؛ عده ای قائل به جعلی بودن این مصاحبه داشتند که در نهایت با انتشار مستندات این مصاحبه، صحت آن تایید شد.

هفته نامه مثلث؛ پا به پای پنجره

هفته نامه مثلث نیز رویکردی شبیه به هفته نامه پنجره دارد؛ مثلث دومین هفته نامه موفق در جریان اصولگرایی محسوب می شود. مثلث را مصطفی آجرلو در سال ۱۳۸۸ به روی دکه های روزنامه فروشی ها روانه کرد.

مثلث نیز توانسته است از نشریات خوب و موفق جریان اصولگرا محسوب شود. مشکل مالی در سال ۸۹ گریبانگیر این نشریه نیز شد و آن را به تعطیلی کشانید؛ اما پس از مدتی با حل برخی از مشکلات، بار دیگر مثلث منتشر شد. هفته نامه مثلث در جذب مخاطب نیز به خوبی عمل کرد؛ به جرات می توان مثلث و پنجره را دو بال نشریات اصولگرایی در دوره فعلی دانست. هر چند که هر دو از نشریه ای آرمانی فاصله دارند.

نتیجه گیری

تجربه های رسانه داری اصولگرایان در دوره های مختلف زمانی و در شکل مکتوب نشان از قوت این جریان در این زمینه است. به حق باید تجربیات موفقی برای این جریان در عرصه رسانه قائل شد.

به نظر دیدبان امروزه خلا وجود یک روزنامه بسیار قوی که بتواند در این زمینه به عنوان پدر معنوی روزنامه های اصولگرا فعالیت کند، احساس می شود. روزنامه ای که نه فقط در زمینه سیاسی بلکه در دیگر عرصه ها به خصوص فرهنگ و هنر حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

جهاد رسانه ای اصولگرایان در فضای مجازی

با رواج استفاده از اینترنت در ایران، رسانه های مجازی نیز جای خود را باز کردند. در این عرصه جریانات و گروه های مختلف سعی نمودند تا از فناوری روز نهایت استفاده را در انتقال پیام خود ببرند. در دسترس بودن و سریع بودن اطلاع رسانی در فضای وب موجب شد که به سرعت این عرصه جدید گسترش یابد.

استفاده از اینترنت در انتقال اخبار در ۱۰ سال اخیر در ایران رشد بسیار بالایی داشته است. گسترش زیرساخت ها و جذابیت این عرصه نوین باعث شده که رسانه های این بخش، سهمی برای خود در میان جستجوگران اخبار باز کنند. در بخش اول این گزارش مروری بر رسانه های مکتوب تاثیر گذار و پر مخاطب جریان اصولگرایی انجام دادیم. در بخش دوم این گزارش برآنیم که مروری بر اریکه اصولگرایان در عرصه وب بپردازیم. جایی که به اعتراف تمامی گروه ها، این جریان بیشترین سهم را برای خود دارد.

۲. رسانه های مجازی

با تغییر شیوه اطلاع رسانی و خبر رسانی به مردم، اصولگرایان نیز این امر را درک کرده و سعی کردند از شیوه های نوین خبررسانی میان مردم غافل نمانند. سرعت تکنولوژی و انتشار خبر امروزه سبب شده که سایت ها و خبرگزاری ها در صدر سرعت انتشار خبر قرار گرفته و رسانه های مکتوب در جایگاه های بعدی قرار بگیرند. اصولگرایان در دهه هشتاد این ضرورت را درک کردند و به این حوزه ها وارد شدند. از خیل کسانی که در این امر احساس تکلیف کرده و به خبررسانی در دنیای مجازی مشغول شدند، برخی از این سایت ها و خبرگزاری ها در جذب مخاطب – که بر آمده از سرعت و صداقت در خبر رسانی و تحلیل است – موفق عمل کردند. این رسانه ها بعضا توانسته اند در صدر سایت های خبری کشورمان نیز قرار بگیرند که این امر نشان از قدرت اصولگرایان در این دنیای مجازی و حرفه خبری دارد.

خبرگزاری فارس؛ صدر خبرگزاری های کشور

خبرگزاری فارس در سال ۱۳۸۱ و در روزهایی که هنوز خبررسانی در دنیای مجازی چندان در کشور پا نگرفته بود، توسط عده ای اصولگرایان آغاز به کار کرد. با گذشت زمان شدت تاثیر گذاری این رسانه بیشتر و بیشتر شد. به گونه ای که در نهایت توانست به عنوان اصلی ترین خبرگزاری کشور مطرح شود.

مهدی فضائلی در سال ۱۳۸۱ به عنوان نخستین مدیر عامل این خبرگزاری فعالیت خود را آغاز کرد. این خبرگزاری نشان داد که جریان اصولگرایی قدرت بالایی در تهیه و انتشار خبر و در نتیجه جذب مخاطب دارند. قدرت این خبرگزاری به شدت خود را نمایان ساخت. به گونه ای که به سرعت توانست در صدر سایت های خبری و خبرگزاری در کشور قرار بگیرد.

فعالیت های لحظه ای در ایام انتخابات و ایجاد شبکه گسترده خبری در سراسر کشور توانست این خبرگزاری را حتی بالاتر از خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار دهد. امروزه پر مخاطب ترین خبرگزاری کشور به روایت آمار، خبرگزاری فارس است؛ که این امر بدون شک به خاطر سرعت و دقت در انتشار خبر حاصل می شود.

فعالیت انقلابی این رسانه در ایام خاص سبب افزایش حملات به این رسانه از سوی مخالفین نیز شده است که جای تعجب ندارد. فعالیت در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و ۸۸ و ایام فتنه از جمله این نقاط پررنگ است.

با این حال تغییر و تحولی نیز در سطح مدیریت آن در سال ۹۰ رخ داد؛ مقدم فر جای خود را به سید نظام الدین موسوی داد؛ سید نظام موسوی که پیش تر در روزنامه جوان فعالیت کرده و سابقه فعالیت رسانه ای داشت. فارس با وجود این تغییر و تحول باز هم خود را در صدر خبرگزاری های کشور نگاه داشت.

سایت الف: مشارکت فعال مخاطبان

سایت خبری تحلیلی الف در شهریور ۱۳۸۵ آغاز به کار کرد؛ این سایت بیشتر با نام دکتر احمد توکلی شناخته می شود. در منشور الف، این سایت محیطی برای اظهار نظرات بازدیدکنندگان و نیز مشارکت در تکمیل مطالب، تعمیق یا تائید و رد مطالب و نظرات دیگران معرفی شده ‌است. از این رو باید این سایت را در شمار سایت های پر مخاطب و حضور فعال مخاطب در آن، دانست.

الف توانسته است خود را به عنوان یکی از بهترین سایت های خبری اصولگرا، جای خود را میان مخاطبان خود بگشاید؛ مخاطبانی که تنها متعلق به جریان اصولگرا نیستند.

فیلتر شدن سایت الف سبب شد احمد توکلی نامه ای مستند خطاب به رئیس قوه قضائیه وقت بنویسد و از عملکرد سایت خود دفاع کند.

گفته می شود که این وبگاه دارای ۸ نفر شورای سیاست‌گذاری است که اغلب آنان نیز دارای مشاغل سیاسی هستند. احمد توکلی و الیاس نادران را از جمله اعضای شورای سیاست گذاری معرفی می کنند.

الف در دوره ۷ ساله کار خود اقدامات رسانه ای مختلف و تاثیر گذاری داشته است. انتشار خبر جعلی بودن مدرک دکتری علی کردان – که به فیلتر شدن این سایت برای مدتی نیز منجر شد، زیر سوال بردن جدی هویت ترانه موسوی از کشته شدگان موهوم انتخابات ۸۸، انتشار مدارکی علیه مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی از این جمله است. یکی از جنجالی ترین اقدامات این سایت که باعث تحت فشار قرار گرفتن احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت بود، قرار دادن صفحه ای با نام روز شمار ولایت پذیری بود؛ ماجرا بر می گشت به انتصاب مشایی به عنوان معاون اولی، و خبر نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور مبنی بر الغای حکم مذکور؛ در این میان سایت الف روزشماری را در صفحه نخست خود تعبیه کرد با نام روزشمار ولایت پذیری، تا مشخص شود رئیس جمهور وقت کی حکم رهبری را به اجرا می گذارد.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که این سایت در برخی موارد مواضعی اتخاذ کرده و یا مطالبی را منتشر می کند که باعث تعجب دوستداران جریان اصولگرا می شود؛ هر چند که این موارد بسیار محدود است.

سایت مشرق: رویکرد تحلیلی و ابتکاری

تیرماه ۱۳۸۹ بود که سایتی خبری تحلیلی متولد شد که توانست در میان سایت های خبری – تحلیلی جریان اصولگرا جایگاه ویژه ای پیدا کند. جمعی از نیروهای دوستدار انقلاب از جریان اصولگرا، در این سال سایتی را پایه گذاری کردند که توانست در ایجاد طرح های ابتکاری، گوی سبقت را از بسیاری از رقبا برباید.

این سایت در مدت کوتاهی توانست خود را به یک سایت خبری تاثیر گذار و مطرح در سطح کشور، فعالان سیاسی و جریان اصولگرای کشور تبدیل کند. رویکرد تحلیلی و سرعت در انتشار تحلیل های دقیق از جمله ویژگی های منحصر به فرد این رسانه است.

مشرق از جمله سایت های خبری اصولگرا بود که با تکیه بر همین اصول و ارزش های اسلامی هم به عنوان یکی از منتقدان جدی سالهای اخر دولت احمدی نژاد شناخته شده بود و هم در دولت فعلی یکی از سایت های تاثیر گذار در مطرح کردن انتقادات است و هر ازگاهی برخی مسئولین دولتی را به واکنش و یا عقب نشینی وا داشته است.

گزارشات تحت عنوان پرونده ویژه این رسانه از جمله گزارش های منحصر به فرد در سطح رسانه ای است.

سایت جهان نیوز: مرجعی برای پیگیری فسادها

هر چند که تصور می شود که جهان نیوز سایت مربوط به علیرضا زاکانی است، اما طبق آنچه که در این سایت آمده است، زاکانی از بدو تاسیس تا کنون هیچ گونه سمتی در این سایت خبری نداشته است. طبق آنچه در این سایت آمده است پرویز سروری به عنوان مدیر مسئول و ابراهیم رضایی نیز سردبیر این سایت خبری-تحلیلی است؛ اعضای تحریریه را نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه های کشور تشکیل می دهند.

جهان نیوز نیز در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. این سایت در روزهایی آغاز به کار کرد که مجلس هفتم با ورود به پرونده دانشگاه آزاد، به طور جدی به برخی مفاسد رخ داده در این دانشگاه برخورد کرد. جهان نیوز جهت رسانه ای کردن برخی از فسادهایی که دیگر رسانه ها دلیلی برای افشای آن نمی دیدند وارد صحنه شد. البته این اتفاق سبب فیلتر شدن این سایت در سال ۸۷ نیز شد.

با این وجود جهان نیوز همچنان به رسالتی که برای خود ترسیم کرده بود وفا دار ماند. از رحیمی، مرتضوی و مشایی گرفته تا فائزه و مهدی هاشمی و جاسبی از جمله شاکیان این رسانه خبری هستند.

فساد مدیریتی در دانشگاه آزاد؛ پرونده فروش سوالات کنکور؛ رسانه ای کردن حوادث کهریزک؛ فساد فکری و اعتقادی جریان انحرافی، پرونده بیمه ایران و خانه خیابان فاطمی، اطلاع رسانی در مورد پرونده بسیار پیچیده کرسنت از جمله پرونده های ویژه ای است که توسط این سایت مدام پیگیری می شد.

نسیم؛ اولین خبرگزاری بین المللی پیام کوتاه ایران

این خبرگزاری که متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد، که مدیر مسئول آن محمد شجاعیان وسر دبیر این خبرگزاری مهدی عرفاتی می باشد. از ویژگی های بارز این خبرگزاری تیم بسیار جوان و یکدستی است که قبلا خبرگزاری دانشجو را اداره می کردند. مزیت و تمایز اصلی این خبرگزاری در فرستان اخبار در قالب پیامک به مخاطبان دسته بندی شده است که باعث شده طرفداران زیادی را برای خود فراهم کند. هر چند که طبیعتا این کار هزینه مالی زیادی نیز برای این خبرگزاری ایجاد کرده است.

از نقاط اوج این خبرگزاری می توان به پوشش سریع، دقیق و پرحجم اخبار مربوط به مذاکرات ژنو می توان اشاره کرد. البته این خبرگزاری به جهت داشتن تنوع در حوزه های ورزشی و اجتماعی که جوانان مخاطبان اصلی آن هستند نیز بسیار فعال می باشد. به عنوان مثال این خبرگزاری در جشنی با شکوه در گراند هتل تهران از افتخارآفرینی های تیم ملی والیبال ایران بعد از حضور در لیگ جهانی تقدیر ویژه ای به عمل آورد که مورد توجه اهالی ورزش و مردم ورزش دوست قرار گرفت.

مهارت اصلی این خبرگزاری تمرکز بر روی یک سوژه خاص و پرداختن به آن از زوایای مختلف است. به عنوان مثال انتخاب سوژه فیلم "رستاخیز" سپس نقد و ارزیابی آن، نظرسنجی از مردم، مصاحبه با مداحان، اهالی سینما، شخصیت های مذهبی، تشکل های دانشجویی، مراجع عظام و ... پیرامون این موضوع تا به نتیجه رساندن موضوع انتخاب شده، می باشد.

خبرگزاری تسنیم؛ چشمه ی جوشان آگاهی بخشی

خبرگزاری تسنیم با در نظر گرفتن دو حوزه ی وسیع کاری در داخل و خارج کشور تلاش دارد اهداف خود را در جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی محقق سازد. این خبرگزاری جوان که حدود یکسال از عمر فعالیت آن می گذرد به صاحب امتیازی «مؤسسه آتی سازان فرهنگ تسنیم» و مدیر مسئولی مجید قلی زاده، در مراسمی با حضور دکتر علی اکبر ولایتی و با محوریت اخبار حوزه بیداری اسلامی شروع به فعالیت کرد. البته نباید از نقش کلیدی دکتر حمید مقدم فر-مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس- در راه اندازی و سیاست گذاری تسنیم غافل باشیم.

در شروع سال ۹۲ و با داغ شدن تنور انتخابات رویکرد اصلی تسنیم به پوشش دادن اخبار مرتبط با انتخابات یازدهم سوق یافت و در این حوزه با پوشش خبری بسیار قوی و سریع موفق شد در بین رسانه های اصولگرا برای خود جایی دست و پا کند. ویژگی اصلی این رسانه استفاده از تنوع ابزارهای رسانه ای مدیا می باشد که توانسته از خود چهره ای به روز و پویا را به نمایش بگذارد.

پرداختن به انقلاب اسلامی و آرمان های آن از منظر دوستداران غیر ایرانی انقلاب به رویکردی متمایز در این خبرگزاری مخصوصا در حوزه فرهنگی تبدیل شده است. پرونده های ویژه خبرگزاری تسنیم نیز در چند ماه اخیر بسیار پر رونق شده وتوانسته نظر کارشناسان را به خود جلب کند. به عنوان مثال پرونده "فیل مست" با محوریت فتنه و حماسه ۹ دی که با ده ها مصاحبه، یادداشت و روز شمار فتنه به مناسبت ۹ دی منتشر شد ویا پرونده "یک انقلاب و۳ بازرگان" که حجم بسیار زیادی تاریخ شفاهی و مصاحبه را پیرامون نهضت آزادی و جبهه ملی در اختیار خوانندگان خود قرار داد.

پایان کلام:

در عرصه مجازی نیز باید بپذیریم که اصولگرایان در صدر سایت های خبری کشور قرار دارند و به حق در این زمینه بسیار موفق و فعال عمل کرده اند. با این حال نباید این اتفاق را پایان کار دانست. چرا که با روز آمد شدن شیوه های خبر رسانی این جریان نیز باید در تربیت نیرو در این زمینه تلاش کند و بتواند در جذب مخاطب و اطلاع رسانی صحیح و دقیق و سریع به مخاطبان موفق عمل کند.

در جریان اصولگرایی رسانه های مکتوب و مجازی دیگری نیز حضور دارند، اما به عقیده راقم این سطور، رسانه های فوق الذکر از موفق ترین و پرمخاطب ترین رسانه های اصولگرا بوده و به گونه ای عمل کرده اند که خود را در انحصار یک گروه خاص در جریان اصولگرایی محصور نکرده اند و این امر یکی از نقاط قوت این رسانه هاست.بعد از اینکه تب و تاب اوایل انقلاب و مبارزات فروکش کرد، برخی اصولگرایان وجود رسانه ای برای جریان انقلاب و حزب الله را ضرورت دانسته و تلاش کردند که با راه انداختن و تاسیس رسانه ای به مقتضای آن دوره، مردم را هم از جریانات آگاه و هم مسائل را برای ایشان تبیین کنند. روزنامه جمهوری اسلامی و بعد هم رسالت را باید آغازگر این جریان دانست؛ البته جریان اصولگرایی بعدها وارد شکل جدیدتری از رسانه داری نیز شدند؛ تجربه هفته نامه، ماهنامه. بسیاری از این تجربه ها نیز موفق بود. هر چند که در گوشه و کنار این جریان، برخی تجربه ها موفقیت آمیز نبوده است. نوشتار ذیل کوششی است در جهت تبیین بیش از ۳ دهه رسانه داری جریان اصولگرا در کشورمان.

۱. رسانه های مکتوب:

الف: روزنامه ها

روزنامه جمهوری اسلامی: آغازگر رسانه داری در جریان اصولگرا

سال ۱۳۵۸ و درست به فاصله ۴ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی بود که سران حزب جمهوری اسلامی برای ارتباط بهتر با مردم و تبیین جریان انقلاب و مبارزه، به فکر ایجاد یک روزنامه افتادند. در حالی که آن روزها کیهان و اطلاعات به طور کامل در خدمت انقلاب نبود و نشریات با گرایش چپ در جامعه فراوان بود، خلاء وجود یک رسانه برای جریان و بدنه حزب الله و مردم انقلابی کشورمان به شدت احساس می شد. از این رو سران این حزب که اهل فکر و قلم و کار تشکیلاتی بودند، زمینه را برای راه اندازی یک روزنامه فراهم کردند. استفاده از نیروهای جوان بدنه حزب در این مسیر بهره خوبی به رسانه اول جریان حزب الله در آن روزها رساند. این روزنامه در ۹ خرداد ۱۳۵۸ نخستین شماره خود را منتشر کرد.

نخستین شماره روزنامه جمهوری اسلامی در خرداد ۵۸

این رسانه به مدیرمسئولی آیت الله خامنه ای آغاز به کار کرد و میرحسین موسوی سردبیری آن بر عهده گذاشته شد. این رسانه در روزهایی که نه می شد به کیهان و اطلاعات به طور کامل اعتماد کرد و نه رسانه های با گرایش چپ دست از دروغ پردازی های خود بر می داشتند، توانست به خوبی خلاء جریان اصولگرایی و حزب الله در عرصه رسانه را پر کند و بدین ترتیب، علیرغم برخی انتقاداتی که به این نشریه می شد، توانست نشریه شماره یک جریان انقلاب و حزب الله در کشور شود.

البته این رسانه پس از سال های نخستین، کم کم از رونق افتاد، هر چند که سعی بر حفظ مواضع خود داشت، با این وجود در سال های اخیر حرکت در مسیر برخی جریانها و اشخاص حقیقی سبب شد تا از یک رسانه اصولگرای مطلوب فاصله بگیرد.

روزنامه رسالت: تنها روزنامه منتقد دولت موسوی

رسالت را دکتر احمد توکلی و چند نفر دیگر از منتقدین دولت موسوی، مخصوصا دولت دوم وی و افراد نزدیک به جریان راست سنتی به راه انداختند. این روزنامه در سال ۶۶ و زمانی که حتی یک روزنامه منتقد دولت موسوی وجود نداشت، تاسیس شد تا بتواند تک صدایی دولت را شکسته و نظرات منتقدین را منتشر کند. احمد توکلی، آیت الله احمد آذری قمی و مرتضی نبوی از مهم ترین گردانندگان این رسانه در آن روزها بودند. مرحوم اکبر پرورش و احمد توکلی نخستین سردبیران این روزنامه بودند. این روزنامه انتقادات تند و تیزی علیه دولت موسوی داشت و در برخی موارد کاسه صبر این دولت را هم لبریز کرده بود.

گفته می شود که تندی برخی از این انتقادات از دولت سبب شده بود که امام خمینی دستور دهند رسالت را به جبهه ها نفرستند، با این حال بر فرض پذیرش این ادعا نیز، ثابت می شود امام علیرغم تندی این انتقادات، دستور توقیف و بستن روزنامه را نداده بودند، که این خود نکته قابل تاملی است.

رسالت را بعدها احمد توکلی بخاطر سفر تحصیلی اش به محمدکاظم انبارلویی واگذار کرد و او اکنون سردبیر این روزنامه است. این روزنامه این روزها نیز همان سبک گذشته خود را ادامه می دهد و نزدیک به جریان موتلفه و جامعه روحانیت مبارز محسوب می شود.

روزنامه کیهان؛ تحلیلگری چیره دست

آغاز اصولگرایی روزنامه کیهان را باید از دوره سردبیری مهدی نصیری در این روزنامه دانست. نصیری در آن سال ها در حالی سردبیر این روزنامه بود که سید محمد خاتمی، مدیر مسئولی آن را بر عهده داشت؛ نصیری اما با وجود اختلاف نظرها در کیهان ماند و سید محمد خاتمی پس از مدتی رفتنی شد. نصیری جزء نویسندگان خوش قلمی بود که در ایام برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری، به دفاع تمام و کمال از تصمیم امام خمینی پرداخت و رویکرد این روزنامه نیز دفاع از مواضع برحق امام (ره) بود.

در سال ۱۳۷۴حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه شد. شریعتمداری اما نویسنده ای توانا و تحلیلگری قهار بوده و هست. نصیری از سال ۷۰ و شریعتمداری پس از او مدیر مسئول کیهان شدند. کیهان سعی کرد پس از آمدن شریعتمداری و نصیری به رویکردی کاملا اصولگرایانه دست پیدا کند؛ از این رو پس از آمدن شریعتمداری و نصیری، رگه های انحراف در این روزنامه کمتر دیده شد.

تحلیل ها و سرمقاله های شریعتمداری به همراه تیترهای حرفه ای، ویژگی شاخص کیهان در این روزها ست. کیهان در ایام فتنه ۸۸ با رصد دقیق حرکات فتنه گران، پیش از انتخابات از وقوع آشوب پس از انتخابات در صورت شکست موسوی و کروبی خبر داد.

کیهان این روزها در فراز و نشیب ماجرای هسته ای، یکی از دقیق ترین و تاثیرگذارترین رسانه ها در زمینه نقد اوضاع و مذاکرات مطرح است، به گونه ای که از صحبت های دکتر ظریف بر می آمد که او مدام تیترها و نحوه خبررسانی کیهان از مذاکرات را رصد می کند.

نکته جالب، توجه ویژه رسانه های بیگانه، مخصوصا بی.بی.سی به مواضع کیهان و شخص شریعتمداری است؛ به گونه ای که در هنگام مذاکرات دور اول در ژنو، که به شکست انجامید، رسانه بی.بی.سی تا ساعت ۳ بامداد منتظر بود تا ببیند خبری که کیهان از سرانجام مذاکرات می زند چیست، و پس از انتشار نسخه اینترنتی کیهان این رسانه به تحلیل سرمقاله شریعتمداری و تیتر کیهان پرداخت و در حالی که هنوز مذاکرات پایان نیافته بود مجری بی.بی.سی عنوان کرد که نظر کیهان شکست مذاکرات است.

«یک ربع پس از پایان گزارش BBC از خبرهای کیهان درباره ابهام و عدم توافق در مذاکرات، خبرگزاری رویترز و سپس وزیر امور خارجه فرانسه عدم توافق در نشست ژنو را اعلام کردند و نیم ساعت بعد نیز وزیر امور خارجه ایران به همراه کاترین اشتون در کنفرانس خبری مشترک خبر از عدم توافق ایران و گروه ۱+۵ و اختلاف نظر میان مذاکره ‌کنندگان را دادند و مجری BBC فارسی گفت «باز هم خبر و تیتر کیهان درست از آب درآمد!»[۱]

روزنامه وطن امروز؛ ایستاده در برابر فتنه

وطن امروز در بهمن سال ۸۶ مجوز انتشار خود را دریافت کرد؛ اما انتشار نخستین شماره آن چند بار به تعویق افتاد؛ تا اینکه، این روزنامه بالاخره در ۱۳ آبان ۱۳۸۷ با مدیرمسئولی مهرداد بذرپاش آغاز به کار کرد. وطن امروز در ابتدای انتشار به عنوان حامی دولت احمدی نژاد مطرح شد؛ با این حال کار این روزنامه پس از پایان دولت احمدی نژاد هم ادامه یافت و خود را به عنوان یک روزنامه جریان اصولگرا مطرح ساخت.

نقطه قوت عملکرد این روزنامه را باید مربوط به روزهای به آشوب کشیدن کشور توسط جریان فتنه دانست. تیترهای مناسب، مطالب و تحلیل های انقلابی، از این روزنامه؛ رسانه ای اصولگرا، انقلابی و حامی نظام ساخت. این روزنامه از منتقدین جدی توافق نامه ژنو است.

وطن امروز از جمله منتقدین توافق ژنو بوده و به طور مفصل به این ماجرا می پرداخت

با این حال مشکلات مالی سبب شد برای مدت کوتاهی این روزنامه بسته شود؛ و قرار بر تعطیلی آن بود؛ اما با حل این مشکلات و همیاری اصولگرایان دوباره سر پا ایستاد و به عنوان یکی از شاخص ترین روزنامه های فعلی اصولگرا به فعالیت و تبیین مسائل می پردازد. کادر جوان و انقلابی این روزنامه از دیگر ویژگی های مربوط به این رسانه اصولگراست. البته باید این انتقاد را به این رسانه وارد دانست که در برخی موارد در اتخاذ مواضع خود دچار تندروی شده اند که علت این امر را می توان در استفاده از نویسندگان تندرو دانست.

روزنامه جوان

روزنامه جوان از دیگر روزنامه های جریان اصولگرا در دهه نود محسوب می شود. این رسانه نیز توانسته است به سهم خود نقش مثمر ثمری در تبیین مواضع اصولگرایی در جامعه داشته باشد.

این روزنامه به مدیر عاملی عبدالله گنجی و صاحب امتیازی موسسه پیام آوران نشر روز منتشر شده و تا حدودی نیز جزو رسانه های موفق اصولگرایان محسوب می شود؛ هر چند که نمی توان آن را یک رسانه تمام عیار دانست.

هر چند که روزنامه جوان از اواخر دهه هفتاد آغاز به کار کرد و از سال ۷۸ بر دکه روزنامه فروشی ها خودنمایی میکرد اما اوج فعالیت آن را باید مربوط به دوره ریاست جمهوری نهم و دهم ارزیابی کرد. با این وجود روزنامه جوان در اواخر سال ۱۳۸۷ از انتشار باز ایستاد. اما در اول اردیبهشت ۱۳۸۸ و با شکل و شمایلی جدید بار دیگر فعالیت خود را آغاز و تا کنون ادامه داده است.

ب. نشریات

هفته نامه صبح؛ یکه تاز مبارزه با فساد

هفته نامه صبح را مهدی نصیری در دهه ۷۰ راه اندازی کرد. نصیری پس از تجربه کیهان، و ۴سال مدیر مسئولی این روزنامه، در سال ۷۴ از این مجموعه جدا شد. در اسفند همان سال نشریه فرهنگی، سیاسی صبح را منتشر کرد.

نشریه صبح را باید یکی از قوی ترین نشریات اصولگرایی در زمان خود دانست؛ برخی این نشریه را حتی از بهترین و قوی ترین نشریات منتشره در کشور می دانند. عملکرد صبح انقلابی و فساد ستیزانه بود؛ به گونه ای که این نشریه مسائل متعددی از فسادهای پنهان در دستگاه های کشور را در زمان خود افشا کرد. نصیری، مدیر مسئول صبح نیز بارها و بارها به خاطر این موارد به دادگاه رفت، اما کمتر باری بود که مدرکی در دفاع از خود نداشته باشد و یا حرف بدون سند زده باشد.

مهدی نصیری مدیر مسئول و سردبیر هفته نامه صبح؛ صبح یکی از تجربه های موفق اصولگرایان در رسانه داری بود.

صبح چهار سال به فعالیت پرداخت و کارنامه موفقی نیز از خود به یادگار گذاشت. نشریه صبح در سال ۷۸ کار خود را پایان داد. این امر پایان کار نصیری در عرصه روزنامه نگاری سیاسی نیز بود. او پس از پایان کار نشریه صبح، دیگر نشریه و روزنامه ای مربوط به مسائل سیاسی داخلی را تاسیس نکرد. امروزه جای خالی نشریه ای به قوت صبح و مدیر مسئول آن، در جریان اصولگرایی و بدنه مطبوعاتی کشور، احساس می شود.

هفته نامه های شلمچه، یالثارات و ماهنامه صبح دو کوهه؛ تجربه روزنامه نگاری ده نمکی

شلمچه: هفته نامه ای بود که مسعود ده نمکی به همراه برخی از همفکران خود در تابستان ۱۳۷۵ تاسیس کردند. این نشریه که بیشتر رویکرد دفاع مقدسی داشت بعد از انتشار ۵۳ شماره در دی ماه ۱۳۷۷ کار خود را پایان داد. شلمچه توانسته بود مخاطب خاص خود را نیز در این مدت جذب کند و به عنوان یکی از نشریات جریان حزب الله فعالیت کند. شلمچه با حکم عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خاتمی، توقیف شد. شلمچه در تربیت قلم بدستانی انقلابی نیز موفق بود. البته نباید از ذکر این نکته نیز غافل شد که شلمچه منتقد تندی نسبت به سیاست های دولت سازندگی، دولت اصلاحات و همچنین خانواده آیت الله هاشمی –مخصوصا فائزه هاشمی– محسوب می شد و همین تندی ها نیز منجر به شکست این هفته نام شد.

هفته نامه جبهه را مسعود ده نمکی و دیگر هم فکران خود پس از توقیف نشریه شلمچه به راه انداختند. احمد کاظم زاده شد مدیر مسئول و مسعود ده نمکی شد سردبیر. این هفته نامه سعی کرد رویکردی متفاوت از شلمچه در پیش بگیرد. یعنی وارد فضای سیاسی روز شد. جبهه توانست در جذب مخاطب هم خوب عمل کند. هفته نامه جبهه که در دوران اصلاحات منتشر می شد، انتقادات تند و تیزی به این جریان داشت و همین رویه نیز آخر کار این نشریه را به تعطیلی و توقیف کشانید.

ماهنامه صبح دوکوهه نیز حاصل تلاش همین گروه است. تلاشی که توانست در حد خود با اقبال مردمی نیز رو به رو شود. صبح دو کوهه نیز که در همان ایام شروع به انتشار کرد پس از مدتی به تعطیلی خورد اما بار دیگر در سال ۸۹ و با مدیر مسئولی مسعود ده نمکی و سردبیری سارا زیباکلام پا به عرصه مطبوعات گذاشت. هر چند صبح دو کوهه اکنون رویکردی تاریخی و تحلیلی دارد.

هفته نامه پنجره؛ از موفق ترین نشریات اصولگرا

هفته نامه پنجره از ابتکارات دکتر علیرضا زاکانی در عرصه رسانه مکتوب است. زاکانی در سال ۸۸ به همراه عده ای دیگر از اصولگرایان جوان، این هفته نامه را با رویکردی سیاسی اجتماعی و فرهنگی به راه انداخت. این هفته نامه به مرور توانست خود را به عنوان یکی از موثرترین و موفق ترین رسانه های مکتوب جریان اصولگرا معرفی و تثبیت کند.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز این هفته نامه علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. کادر جوان و اصولگرای این نشریه از نقاط قوت و برتری این نشریه است.

تاکنون بیش از ۱۸۰ شماره از این نشریه منتشر شده است. این نشریه در مرداد ماه ۹۲ به دلایل مالی به تعطیلی خورد اما بار دیگر در آذر ماه همین سال فعالیت خود را با یک پرونده جنجالی دیگر از سر گرفت.

یکی از نقاط قوت و برجسته این نشریه، پرونده های ویژه آن است که در برخی موارد بسیار هم خبر ساز شده است. مصاحبه نشریه پنجره با تهیه کننده سریال امریکایی "هوملند" و صحبت های جنجالی او بار دیگر این نشریه را خبر ساز کرد؛ عده ای قائل به جعلی بودن این مصاحبه داشتند که در نهایت با انتشار مستندات این مصاحبه، صحت آن تایید شد.

هفته نامه مثلث؛ پا به پای پنجره

هفته نامه مثلث نیز رویکردی شبیه به هفته نامه پنجره دارد؛ مثلث دومین هفته نامه موفق در جریان اصولگرایی محسوب می شود. مثلث را مصطفی آجرلو در سال ۱۳۸۸ به روی دکه های روزنامه فروشی ها روانه کرد.

مثلث نیز توانسته است از نشریات خوب و موفق جریان اصولگرا محسوب شود. مشکل مالی در سال ۸۹ گریبانگیر این نشریه نیز شد و آن را به تعطیلی کشانید؛ اما پس از مدتی با حل برخی از مشکلات، بار دیگر مثلث منتشر شد. هفته نامه مثلث در جذب مخاطب نیز به خوبی عمل کرد؛ به جرات می توان مثلث و پنجره را دو بال نشریات اصولگرایی در دوره فعلی دانست. هر چند که هر دو از نشریه ای آرمانی فاصله دارند.

نتیجه گیری

تجربه های رسانه داری اصولگرایان در دوره های مختلف زمانی و در شکل مکتوب نشان از قوت این جریان در این زمینه است. به حق باید تجربیات موفقی برای این جریان در عرصه رسانه قائل شد.

به نظر دیدبان امروزه خلا وجود یک روزنامه بسیار قوی که بتواند در این زمینه به عنوان پدر معنوی روزنامه های اصولگرا فعالیت کند، احساس می شود. روزنامه ای که نه فقط در زمینه سیاسی بلکه در دیگر عرصه ها به خصوص فرهنگ و هنر حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

جهاد رسانه ای اصولگرایان در فضای مجازی

با رواج استفاده از اینترنت در ایران، رسانه های مجازی نیز جای خود را باز کردند. در این عرصه جریانات و گروه های مختلف سعی نمودند تا از فناوری روز نهایت استفاده را در انتقال پیام خود ببرند. در دسترس بودن و سریع بودن اطلاع رسانی در فضای وب موجب شد که به سرعت این عرصه جدید گسترش یابد.

استفاده از اینترنت در انتقال اخبار در ۱۰ سال اخیر در ایران رشد بسیار بالایی داشته است. گسترش زیرساخت ها و جذابیت این عرصه نوین باعث شده که رسانه های این بخش، سهمی برای خود در میان جستجوگران اخبار باز کنند. در بخش اول این گزارش مروری بر رسانه های مکتوب تاثیر گذار و پر مخاطب جریان اصولگرایی انجام دادیم. در بخش دوم این گزارش برآنیم که مروری بر اریکه اصولگرایان در عرصه وب بپردازیم. جایی که به اعتراف تمامی گروه ها، این جریان بیشترین سهم را برای خود دارد.

۲. رسانه های مجازی

با تغییر شیوه اطلاع رسانی و خبر رسانی به مردم، اصولگرایان نیز این امر را درک کرده و سعی کردند از شیوه های نوین خبررسانی میان مردم غافل نمانند. سرعت تکنولوژی و انتشار خبر امروزه سبب شده که سایت ها و خبرگزاری ها در صدر سرعت انتشار خبر قرار گرفته و رسانه های مکتوب در جایگاه های بعدی قرار بگیرند. اصولگرایان در دهه هشتاد این ضرورت را درک کردند و به این حوزه ها وارد شدند. از خیل کسانی که در این امر احساس تکلیف کرده و به خبررسانی در دنیای مجازی مشغول شدند، برخی از این سایت ها و خبرگزاری ها در جذب مخاطب – که بر آمده از سرعت و صداقت در خبر رسانی و تحلیل است – موفق عمل کردند. این رسانه ها بعضا توانسته اند در صدر سایت های خبری کشورمان نیز قرار بگیرند که این امر نشان از قدرت اصولگرایان در این دنیای مجازی و حرفه خبری دارد.

خبرگزاری فارس؛ صدر خبرگزاری های کشور

خبرگزاری فارس در سال ۱۳۸۱ و در روزهایی که هنوز خبررسانی در دنیای مجازی چندان در کشور پا نگرفته بود، توسط عده ای اصولگرایان آغاز به کار کرد. با گذشت زمان شدت تاثیر گذاری این رسانه بیشتر و بیشتر شد. به گونه ای که در نهایت توانست به عنوان اصلی ترین خبرگزاری کشور مطرح شود.

مهدی فضائلی در سال ۱۳۸۱ به عنوان نخستین مدیر عامل این خبرگزاری فعالیت خود را آغاز کرد. این خبرگزاری نشان داد که جریان اصولگرایی قدرت بالایی در تهیه و انتشار خبر و در نتیجه جذب مخاطب دارند. قدرت این خبرگزاری به شدت خود را نمایان ساخت. به گونه ای که به سرعت توانست در صدر سایت های خبری و خبرگزاری در کشور قرار بگیرد.

فعالیت های لحظه ای در ایام انتخابات و ایجاد شبکه گسترده خبری در سراسر کشور توانست این خبرگزاری را حتی بالاتر از خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار دهد. امروزه پر مخاطب ترین خبرگزاری کشور به روایت آمار، خبرگزاری فارس است؛ که این امر بدون شک به خاطر سرعت و دقت در انتشار خبر حاصل می شود.

فعالیت انقلابی این رسانه در ایام خاص سبب افزایش حملات به این رسانه از سوی مخالفین نیز شده است که جای تعجب ندارد. فعالیت در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و ۸۸ و ایام فتنه از جمله این نقاط پررنگ است.

با این حال تغییر و تحولی نیز در سطح مدیریت آن در سال ۹۰ رخ داد؛ مقدم فر جای خود را به سید نظام الدین موسوی داد؛ سید نظام موسوی که پیش تر در روزنامه جوان فعالیت کرده و سابقه فعالیت رسانه ای داشت. فارس با وجود این تغییر و تحول باز هم خود را در صدر خبرگزاری های کشور نگاه داشت.

سایت الف: مشارکت فعال مخاطبان

سایت خبری تحلیلی الف در شهریور ۱۳۸۵ آغاز به کار کرد؛ این سایت بیشتر با نام دکتر احمد توکلی شناخته می شود. در منشور الف، این سایت محیطی برای اظهار نظرات بازدیدکنندگان و نیز مشارکت در تکمیل مطالب، تعمیق یا تائید و رد مطالب و نظرات دیگران معرفی شده ‌است. از این رو باید این سایت را در شمار سایت های پر مخاطب و حضور فعال مخاطب در آن، دانست.

الف توانسته است خود را به عنوان یکی از بهترین سایت های خبری اصولگرا، جای خود را میان مخاطبان خود بگشاید؛ مخاطبانی که تنها متعلق به جریان اصولگرا نیستند.

فیلتر شدن سایت الف سبب شد احمد توکلی نامه ای مستند خطاب به رئیس قوه قضائیه وقت بنویسد و از عملکرد سایت خود دفاع کند.

گفته می شود که این وبگاه دارای ۸ نفر شورای سیاست‌گذاری است که اغلب آنان نیز دارای مشاغل سیاسی هستند. احمد توکلی و الیاس نادران را از جمله اعضای شورای سیاست گذاری معرفی می کنند.

الف در دوره ۷ ساله کار خود اقدامات رسانه ای مختلف و تاثیر گذاری داشته است. انتشار خبر جعلی بودن مدرک دکتری علی کردان – که به فیلتر شدن این سایت برای مدتی نیز منجر شد، زیر سوال بردن جدی هویت ترانه موسوی از کشته شدگان موهوم انتخابات ۸۸، انتشار مدارکی علیه مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی از این جمله است. یکی از جنجالی ترین اقدامات این سایت که باعث تحت فشار قرار گرفتن احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت بود، قرار دادن صفحه ای با نام روز شمار ولایت پذیری بود؛ ماجرا بر می گشت به انتصاب مشایی به عنوان معاون اولی، و خبر نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور مبنی بر الغای حکم مذکور؛ در این میان سایت الف روزشماری را در صفحه نخست خود تعبیه کرد با نام روزشمار ولایت پذیری، تا مشخص شود رئیس جمهور وقت کی حکم رهبری را به اجرا می گذارد.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که این سایت در برخی موارد مواضعی اتخاذ کرده و یا مطالبی را منتشر می کند که باعث تعجب دوستداران جریان اصولگرا می شود؛ هر چند که این موارد بسیار محدود است.

سایت مشرق: رویکرد تحلیلی و ابتکاری

تیرماه ۱۳۸۹ بود که سایتی خبری تحلیلی متولد شد که توانست در میان سایت های خبری – تحلیلی جریان اصولگرا جایگاه ویژه ای پیدا کند. جمعی از نیروهای دوستدار انقلاب از جریان اصولگرا، در این سال سایتی را پایه گذاری کردند که توانست در ایجاد طرح های ابتکاری، گوی سبقت را از بسیاری از رقبا برباید.

این سایت در مدت کوتاهی توانست خود را به یک سایت خبری تاثیر گذار و مطرح در سطح کشور، فعالان سیاسی و جریان اصولگرای کشور تبدیل کند. رویکرد تحلیلی و سرعت در انتشار تحلیل های دقیق از جمله ویژگی های منحصر به فرد این رسانه است.

مشرق از جمله سایت های خبری اصولگرا بود که با تکیه بر همین اصول و ارزش های اسلامی هم به عنوان یکی از منتقدان جدی سالهای اخر دولت احمدی نژاد شناخته شده بود و هم در دولت فعلی یکی از سایت های تاثیر گذار در مطرح کردن انتقادات است و هر ازگاهی برخی مسئولین دولتی را به واکنش و یا عقب نشینی وا داشته است.

گزارشات تحت عنوان پرونده ویژه این رسانه از جمله گزارش های منحصر به فرد در سطح رسانه ای است.

سایت جهان نیوز: مرجعی برای پیگیری فسادها

هر چند که تصور می شود که جهان نیوز سایت مربوط به علیرضا زاکانی است، اما طبق آنچه که در این سایت آمده است، زاکانی از بدو تاسیس تا کنون هیچ گونه سمتی در این سایت خبری نداشته است. طبق آنچه در این سایت آمده است پرویز سروری به عنوان مدیر مسئول و ابراهیم رضایی نیز سردبیر این سایت خبری-تحلیلی است؛ اعضای تحریریه را نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه های کشور تشکیل می دهند.

جهان نیوز نیز در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. این سایت در روزهایی آغاز به کار کرد که مجلس هفتم با ورود به پرونده دانشگاه آزاد، به طور جدی به برخی مفاسد رخ داده در این دانشگاه برخورد کرد. جهان نیوز جهت رسانه ای کردن برخی از فسادهایی که دیگر رسانه ها دلیلی برای افشای آن نمی دیدند وارد صحنه شد. البته این اتفاق سبب فیلتر شدن این سایت در سال ۸۷ نیز شد.

با این وجود جهان نیوز همچنان به رسالتی که برای خود ترسیم کرده بود وفا دار ماند. از رحیمی، مرتضوی و مشایی گرفته تا فائزه و مهدی هاشمی و جاسبی از جمله شاکیان این رسانه خبری هستند.

فساد مدیریتی در دانشگاه آزاد؛ پرونده فروش سوالات کنکور؛ رسانه ای کردن حوادث کهریزک؛ فساد فکری و اعتقادی جریان انحرافی، پرونده بیمه ایران و خانه خیابان فاطمی، اطلاع رسانی در مورد پرونده بسیار پیچیده کرسنت از جمله پرونده های ویژه ای است که توسط این سایت مدام پیگیری می شد.

نسیم؛ اولین خبرگزاری بین المللی پیام کوتاه ایران

این خبرگزاری که متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد، که مدیر مسئول آن محمد شجاعیان وسر دبیر این خبرگزاری مهدی عرفاتی می باشد. از ویژگی های بارز این خبرگزاری تیم بسیار جوان و یکدستی است که قبلا خبرگزاری دانشجو را اداره می کردند. مزیت و تمایز اصلی این خبرگزاری در فرستان اخبار در قالب پیامک به مخاطبان دسته بندی شده است که باعث شده طرفداران زیادی را برای خود فراهم کند. هر چند که طبیعتا این کار هزینه مالی زیادی نیز برای این خبرگزاری ایجاد کرده است.

از نقاط اوج این خبرگزاری می توان به پوشش سریع، دقیق و پرحجم اخبار مربوط به مذاکرات ژنو می توان اشاره کرد. البته این خبرگزاری به جهت داشتن تنوع در حوزه های ورزشی و اجتماعی که جوانان مخاطبان اصلی آن هستند نیز بسیار فعال می باشد. به عنوان مثال این خبرگزاری در جشنی با شکوه در گراند هتل تهران از افتخارآفرینی های تیم ملی والیبال ایران بعد از حضور در لیگ جهانی تقدیر ویژه ای به عمل آورد که مورد توجه اهالی ورزش و مردم ورزش دوست قرار گرفت.

مهارت اصلی این خبرگزاری تمرکز بر روی یک سوژه خاص و پرداختن به آن از زوایای مختلف است. به عنوان مثال انتخاب سوژه فیلم "رستاخیز" سپس نقد و ارزیابی آن، نظرسنجی از مردم، مصاحبه با مداحان، اهالی سینما، شخصیت های مذهبی، تشکل های دانشجویی، مراجع عظام و ... پیرامون این موضوع تا به نتیجه رساندن موضوع انتخاب شده، می باشد.

خبرگزاری تسنیم؛ چشمه ی جوشان آگاهی بخشی

خبرگزاری تسنیم با در نظر گرفتن دو حوزه ی وسیع کاری در داخل و خارج کشور تلاش دارد اهداف خود را در جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی محقق سازد. این خبرگزاری جوان که حدود یکسال از عمر فعالیت آن می گذرد به صاحب امتیازی «مؤسسه آتی سازان فرهنگ تسنیم» و مدیر مسئولی مجید قلی زاده، در مراسمی با حضور دکتر علی اکبر ولایتی و با محوریت اخبار حوزه بیداری اسلامی شروع به فعالیت کرد. البته نباید از نقش کلیدی دکتر حمید مقدم فر-مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس- در راه اندازی و سیاست گذاری تسنیم غافل باشیم.

در شروع سال ۹۲ و با داغ شدن تنور انتخابات رویکرد اصلی تسنیم به پوشش دادن اخبار مرتبط با انتخابات یازدهم سوق یافت و در این حوزه با پوشش خبری بسیار قوی و سریع موفق شد در بین رسانه های اصولگرا برای خود جایی دست و پا کند. ویژگی اصلی این رسانه استفاده از تنوع ابزارهای رسانه ای مدیا می باشد که توانسته از خود چهره ای به روز و پویا را به نمایش بگذارد.

پرداختن به انقلاب اسلامی و آرمان های آن از منظر دوستداران غیر ایرانی انقلاب به رویکردی متمایز در این خبرگزاری مخصوصا در حوزه فرهنگی تبدیل شده است. پرونده های ویژه خبرگزاری تسنیم نیز در چند ماه اخیر بسیار پر رونق شده وتوانسته نظر کارشناسان را به خود جلب کند. به عنوان مثال پرونده "فیل مست" با محوریت فتنه و حماسه ۹ دی که با ده ها مصاحبه، یادداشت و روز شمار فتنه به مناسبت ۹ دی منتشر شد ویا پرونده "یک انقلاب و۳ بازرگان" که حجم بسیار زیادی تاریخ شفاهی و مصاحبه را پیرامون نهضت آزادی و جبهه ملی در اختیار خوانندگان خود قرار داد.

پایان کلام:

در عرصه مجازی نیز باید بپذیریم که اصولگرایان در صدر سایت های خبری کشور قرار دارند و به حق در این زمینه بسیار موفق و فعال عمل کرده اند. با این حال نباید این اتفاق را پایان کار دانست. چرا که با روز آمد شدن شیوه های خبر رسانی این جریان نیز باید در تربیت نیرو در این زمینه تلاش کند و بتواند در جذب مخاطب و اطلاع رسانی صحیح و دقیق و سریع به مخاطبان موفق عمل کند.

در جریان اصولگرایی رسانه های مکتوب و مجازی دیگری نیز حضور دارند، اما به عقیده راقم این سطور، رسانه های فوق الذکر از موفق ترین و پرمخاطب ترین رسانه های اصولگرا بوده و به گونه ای عمل کرده اند که خود را در انحصار یک گروه خاص در جریان اصولگرایی محصور نکرده اند و این امر یکی از نقاط قوت این رسانه هاست.بعد از اینکه تب و تاب اوایل انقلاب و مبارزات فروکش کرد، برخی اصولگرایان وجود رسانه ای برای جریان انقلاب و حزب الله را ضرورت دانسته و تلاش کردند که با راه انداختن و تاسیس رسانه ای به مقتضای آن دوره، مردم را هم از جریانات آگاه و هم مسائل را برای ایشان تبیین کنند. روزنامه جمهوری اسلامی و بعد هم رسالت را باید آغازگر این جریان دانست؛ البته جریان اصولگرایی بعدها وارد شکل جدیدتری از رسانه داری نیز شدند؛ تجربه هفته نامه، ماهنامه. بسیاری از این تجربه ها نیز موفق بود. هر چند که در گوشه و کنار این جریان، برخی تجربه ها موفقیت آمیز نبوده است. نوشتار ذیل کوششی است در جهت تبیین بیش از ۳ دهه رسانه داری جریان اصولگرا در کشورمان.

۱. رسانه های مکتوب:

الف: روزنامه ها

روزنامه جمهوری اسلامی: آغازگر رسانه داری در جریان اصولگرا

سال ۱۳۵۸ و درست به فاصله ۴ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی بود که سران حزب جمهوری اسلامی برای ارتباط بهتر با مردم و تبیین جریان انقلاب و مبارزه، به فکر ایجاد یک روزنامه افتادند. در حالی که آن روزها کیهان و اطلاعات به طور کامل در خدمت انقلاب نبود و نشریات با گرایش چپ در جامعه فراوان بود، خلاء وجود یک رسانه برای جریان و بدنه حزب الله و مردم انقلابی کشورمان به شدت احساس می شد. از این رو سران این حزب که اهل فکر و قلم و کار تشکیلاتی بودند، زمینه را برای راه اندازی یک روزنامه فراهم کردند. استفاده از نیروهای جوان بدنه حزب در این مسیر بهره خوبی به رسانه اول جریان حزب الله در آن روزها رساند. این روزنامه در ۹ خرداد ۱۳۵۸ نخستین شماره خود را منتشر کرد.

نخستین شماره روزنامه جمهوری اسلامی در خرداد ۵۸

این رسانه به مدیرمسئولی آیت الله خامنه ای آغاز به کار کرد و میرحسین موسوی سردبیری آن بر عهده گذاشته شد. این رسانه در روزهایی که نه می شد به کیهان و اطلاعات به طور کامل اعتماد کرد و نه رسانه های با گرایش چپ دست از دروغ پردازی های خود بر می داشتند، توانست به خوبی خلاء جریان اصولگرایی و حزب الله در عرصه رسانه را پر کند و بدین ترتیب، علیرغم برخی انتقاداتی که به این نشریه می شد، توانست نشریه شماره یک جریان انقلاب و حزب الله در کشور شود.

البته این رسانه پس از سال های نخستین، کم کم از رونق افتاد، هر چند که سعی بر حفظ مواضع خود داشت، با این وجود در سال های اخیر حرکت در مسیر برخی جریانها و اشخاص حقیقی سبب شد تا از یک رسانه اصولگرای مطلوب فاصله بگیرد.

روزنامه رسالت: تنها روزنامه منتقد دولت موسوی

رسالت را دکتر احمد توکلی و چند نفر دیگر از منتقدین دولت موسوی، مخصوصا دولت دوم وی و افراد نزدیک به جریان راست سنتی به راه انداختند. این روزنامه در سال ۶۶ و زمانی که حتی یک روزنامه منتقد دولت موسوی وجود نداشت، تاسیس شد تا بتواند تک صدایی دولت را شکسته و نظرات منتقدین را منتشر کند. احمد توکلی، آیت الله احمد آذری قمی و مرتضی نبوی از مهم ترین گردانندگان این رسانه در آن روزها بودند. مرحوم اکبر پرورش و احمد توکلی نخستین سردبیران این روزنامه بودند. این روزنامه انتقادات تند و تیزی علیه دولت موسوی داشت و در برخی موارد کاسه صبر این دولت را هم لبریز کرده بود.

گفته می شود که تندی برخی از این انتقادات از دولت سبب شده بود که امام خمینی دستور دهند رسالت را به جبهه ها نفرستند، با این حال بر فرض پذیرش این ادعا نیز، ثابت می شود امام علیرغم تندی این انتقادات، دستور توقیف و بستن روزنامه را نداده بودند، که این خود نکته قابل تاملی است.

رسالت را بعدها احمد توکلی بخاطر سفر تحصیلی اش به محمدکاظم انبارلویی واگذار کرد و او اکنون سردبیر این روزنامه است. این روزنامه این روزها نیز همان سبک گذشته خود را ادامه می دهد و نزدیک به جریان موتلفه و جامعه روحانیت مبارز محسوب می شود.

روزنامه کیهان؛ تحلیلگری چیره دست

آغاز اصولگرایی روزنامه کیهان را باید از دوره سردبیری مهدی نصیری در این روزنامه دانست. نصیری در آن سال ها در حالی سردبیر این روزنامه بود که سید محمد خاتمی، مدیر مسئولی آن را بر عهده داشت؛ نصیری اما با وجود اختلاف نظرها در کیهان ماند و سید محمد خاتمی پس از مدتی رفتنی شد. نصیری جزء نویسندگان خوش قلمی بود که در ایام برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری، به دفاع تمام و کمال از تصمیم امام خمینی پرداخت و رویکرد این روزنامه نیز دفاع از مواضع برحق امام (ره) بود.

در سال ۱۳۷۴حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه شد. شریعتمداری اما نویسنده ای توانا و تحلیلگری قهار بوده و هست. نصیری از سال ۷۰ و شریعتمداری پس از او مدیر مسئول کیهان شدند. کیهان سعی کرد پس از آمدن شریعتمداری و نصیری به رویکردی کاملا اصولگرایانه دست پیدا کند؛ از این رو پس از آمدن شریعتمداری و نصیری، رگه های انحراف در این روزنامه کمتر دیده شد.

تحلیل ها و سرمقاله های شریعتمداری به همراه تیترهای حرفه ای، ویژگی شاخص کیهان در این روزها ست. کیهان در ایام فتنه ۸۸ با رصد دقیق حرکات فتنه گران، پیش از انتخابات از وقوع آشوب پس از انتخابات در صورت شکست موسوی و کروبی خبر داد.

کیهان این روزها در فراز و نشیب ماجرای هسته ای، یکی از دقیق ترین و تاثیرگذارترین رسانه ها در زمینه نقد اوضاع و مذاکرات مطرح است، به گونه ای که از صحبت های دکتر ظریف بر می آمد که او مدام تیترها و نحوه خبررسانی کیهان از مذاکرات را رصد می کند.

نکته جالب، توجه ویژه رسانه های بیگانه، مخصوصا بی.بی.سی به مواضع کیهان و شخص شریعتمداری است؛ به گونه ای که در هنگام مذاکرات دور اول در ژنو، که به شکست انجامید، رسانه بی.بی.سی تا ساعت ۳ بامداد منتظر بود تا ببیند خبری که کیهان از سرانجام مذاکرات می زند چیست، و پس از انتشار نسخه اینترنتی کیهان این رسانه به تحلیل سرمقاله شریعتمداری و تیتر کیهان پرداخت و در حالی که هنوز مذاکرات پایان نیافته بود مجری بی.بی.سی عنوان کرد که نظر کیهان شکست مذاکرات است.

«یک ربع پس از پایان گزارش BBC از خبرهای کیهان درباره ابهام و عدم توافق در مذاکرات، خبرگزاری رویترز و سپس وزیر امور خارجه فرانسه عدم توافق در نشست ژنو را اعلام کردند و نیم ساعت بعد نیز وزیر امور خارجه ایران به همراه کاترین اشتون در کنفرانس خبری مشترک خبر از عدم توافق ایران و گروه ۱+۵ و اختلاف نظر میان مذاکره ‌کنندگان را دادند و مجری BBC فارسی گفت «باز هم خبر و تیتر کیهان درست از آب درآمد!»[۱]

روزنامه وطن امروز؛ ایستاده در برابر فتنه

وطن امروز در بهمن سال ۸۶ مجوز انتشار خود را دریافت کرد؛ اما انتشار نخستین شماره آن چند بار به تعویق افتاد؛ تا اینکه، این روزنامه بالاخره در ۱۳ آبان ۱۳۸۷ با مدیرمسئولی مهرداد بذرپاش آغاز به کار کرد. وطن امروز در ابتدای انتشار به عنوان حامی دولت احمدی نژاد مطرح شد؛ با این حال کار این روزنامه پس از پایان دولت احمدی نژاد هم ادامه یافت و خود را به عنوان یک روزنامه جریان اصولگرا مطرح ساخت.

نقطه قوت عملکرد این روزنامه را باید مربوط به روزهای به آشوب کشیدن کشور توسط جریان فتنه دانست. تیترهای مناسب، مطالب و تحلیل های انقلابی، از این روزنامه؛ رسانه ای اصولگرا، انقلابی و حامی نظام ساخت. این روزنامه از منتقدین جدی توافق نامه ژنو است.

وطن امروز از جمله منتقدین توافق ژنو بوده و به طور مفصل به این ماجرا می پرداخت

با این حال مشکلات مالی سبب شد برای مدت کوتاهی این روزنامه بسته شود؛ و قرار بر تعطیلی آن بود؛ اما با حل این مشکلات و همیاری اصولگرایان دوباره سر پا ایستاد و به عنوان یکی از شاخص ترین روزنامه های فعلی اصولگرا به فعالیت و تبیین مسائل می پردازد. کادر جوان و انقلابی این روزنامه از دیگر ویژگی های مربوط به این رسانه اصولگراست. البته باید این انتقاد را به این رسانه وارد دانست که در برخی موارد در اتخاذ مواضع خود دچار تندروی شده اند که علت این امر را می توان در استفاده از نویسندگان تندرو دانست.

روزنامه جوان

روزنامه جوان از دیگر روزنامه های جریان اصولگرا در دهه نود محسوب می شود. این رسانه نیز توانسته است به سهم خود نقش مثمر ثمری در تبیین مواضع اصولگرایی در جامعه داشته باشد.

این روزنامه به مدیر عاملی عبدالله گنجی و صاحب امتیازی موسسه پیام آوران نشر روز منتشر شده و تا حدودی نیز جزو رسانه های موفق اصولگرایان محسوب می شود؛ هر چند که نمی توان آن را یک رسانه تمام عیار دانست.

هر چند که روزنامه جوان از اواخر دهه هفتاد آغاز به کار کرد و از سال ۷۸ بر دکه روزنامه فروشی ها خودنمایی میکرد اما اوج فعالیت آن را باید مربوط به دوره ریاست جمهوری نهم و دهم ارزیابی کرد. با این وجود روزنامه جوان در اواخر سال ۱۳۸۷ از انتشار باز ایستاد. اما در اول اردیبهشت ۱۳۸۸ و با شکل و شمایلی جدید بار دیگر فعالیت خود را آغاز و تا کنون ادامه داده است.

ب. نشریات

هفته نامه صبح؛ یکه تاز مبارزه با فساد

هفته نامه صبح را مهدی نصیری در دهه ۷۰ راه اندازی کرد. نصیری پس از تجربه کیهان، و ۴سال مدیر مسئولی این روزنامه، در سال ۷۴ از این مجموعه جدا شد. در اسفند همان سال نشریه فرهنگی، سیاسی صبح را منتشر کرد.

نشریه صبح را باید یکی از قوی ترین نشریات اصولگرایی در زمان خود دانست؛ برخی این نشریه را حتی از بهترین و قوی ترین نشریات منتشره در کشور می دانند. عملکرد صبح انقلابی و فساد ستیزانه بود؛ به گونه ای که این نشریه مسائل متعددی از فسادهای پنهان در دستگاه های کشور را در زمان خود افشا کرد. نصیری، مدیر مسئول صبح نیز بارها و بارها به خاطر این موارد به دادگاه رفت، اما کمتر باری بود که مدرکی در دفاع از خود نداشته باشد و یا حرف بدون سند زده باشد.

مهدی نصیری مدیر مسئول و سردبیر هفته نامه صبح؛ صبح یکی از تجربه های موفق اصولگرایان در رسانه داری بود.

صبح چهار سال به فعالیت پرداخت و کارنامه موفقی نیز از خود به یادگار گذاشت. نشریه صبح در سال ۷۸ کار خود را پایان داد. این امر پایان کار نصیری در عرصه روزنامه نگاری سیاسی نیز بود. او پس از پایان کار نشریه صبح، دیگر نشریه و روزنامه ای مربوط به مسائل سیاسی داخلی را تاسیس نکرد. امروزه جای خالی نشریه ای به قوت صبح و مدیر مسئول آن، در جریان اصولگرایی و بدنه مطبوعاتی کشور، احساس می شود.

هفته نامه های شلمچه، یالثارات و ماهنامه صبح دو کوهه؛ تجربه روزنامه نگاری ده نمکی

شلمچه: هفته نامه ای بود که مسعود ده نمکی به همراه برخی از همفکران خود در تابستان ۱۳۷۵ تاسیس کردند. این نشریه که بیشتر رویکرد دفاع مقدسی داشت بعد از انتشار ۵۳ شماره در دی ماه ۱۳۷۷ کار خود را پایان داد. شلمچه توانسته بود مخاطب خاص خود را نیز در این مدت جذب کند و به عنوان یکی از نشریات جریان حزب الله فعالیت کند. شلمچه با حکم عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خاتمی، توقیف شد. شلمچه در تربیت قلم بدستانی انقلابی نیز موفق بود. البته نباید از ذکر این نکته نیز غافل شد که شلمچه منتقد تندی نسبت به سیاست های دولت سازندگی، دولت اصلاحات و همچنین خانواده آیت الله هاشمی –مخصوصا فائزه هاشمی– محسوب می شد و همین تندی ها نیز منجر به شکست این هفته نام شد.

هفته نامه جبهه را مسعود ده نمکی و دیگر هم فکران خود پس از توقیف نشریه شلمچه به راه انداختند. احمد کاظم زاده شد مدیر مسئول و مسعود ده نمکی شد سردبیر. این هفته نامه سعی کرد رویکردی متفاوت از شلمچه در پیش بگیرد. یعنی وارد فضای سیاسی روز شد. جبهه توانست در جذب مخاطب هم خوب عمل کند. هفته نامه جبهه که در دوران اصلاحات منتشر می شد، انتقادات تند و تیزی به این جریان داشت و همین رویه نیز آخر کار این نشریه را به تعطیلی و توقیف کشانید.

ماهنامه صبح دوکوهه نیز حاصل تلاش همین گروه است. تلاشی که توانست در حد خود با اقبال مردمی نیز رو به رو شود. صبح دو کوهه نیز که در همان ایام شروع به انتشار کرد پس از مدتی به تعطیلی خورد اما بار دیگر در سال ۸۹ و با مدیر مسئولی مسعود ده نمکی و سردبیری سارا زیباکلام پا به عرصه مطبوعات گذاشت. هر چند صبح دو کوهه اکنون رویکردی تاریخی و تحلیلی دارد.

هفته نامه پنجره؛ از موفق ترین نشریات اصولگرا

هفته نامه پنجره از ابتکارات دکتر علیرضا زاکانی در عرصه رسانه مکتوب است. زاکانی در سال ۸۸ به همراه عده ای دیگر از اصولگرایان جوان، این هفته نامه را با رویکردی سیاسی اجتماعی و فرهنگی به راه انداخت. این هفته نامه به مرور توانست خود را به عنوان یکی از موثرترین و موفق ترین رسانه های مکتوب جریان اصولگرا معرفی و تثبیت کند.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز این هفته نامه علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. کادر جوان و اصولگرای این نشریه از نقاط قوت و برتری این نشریه است.

تاکنون بیش از ۱۸۰ شماره از این نشریه منتشر شده است. این نشریه در مرداد ماه ۹۲ به دلایل مالی به تعطیلی خورد اما بار دیگر در آذر ماه همین سال فعالیت خود را با یک پرونده جنجالی دیگر از سر گرفت.

یکی از نقاط قوت و برجسته این نشریه، پرونده های ویژه آن است که در برخی موارد بسیار هم خبر ساز شده است. مصاحبه نشریه پنجره با تهیه کننده سریال امریکایی "هوملند" و صحبت های جنجالی او بار دیگر این نشریه را خبر ساز کرد؛ عده ای قائل به جعلی بودن این مصاحبه داشتند که در نهایت با انتشار مستندات این مصاحبه، صحت آن تایید شد.

هفته نامه مثلث؛ پا به پای پنجره

هفته نامه مثلث نیز رویکردی شبیه به هفته نامه پنجره دارد؛ مثلث دومین هفته نامه موفق در جریان اصولگرایی محسوب می شود. مثلث را مصطفی آجرلو در سال ۱۳۸۸ به روی دکه های روزنامه فروشی ها روانه کرد.

مثلث نیز توانسته است از نشریات خوب و موفق جریان اصولگرا محسوب شود. مشکل مالی در سال ۸۹ گریبانگیر این نشریه نیز شد و آن را به تعطیلی کشانید؛ اما پس از مدتی با حل برخی از مشکلات، بار دیگر مثلث منتشر شد. هفته نامه مثلث در جذب مخاطب نیز به خوبی عمل کرد؛ به جرات می توان مثلث و پنجره را دو بال نشریات اصولگرایی در دوره فعلی دانست. هر چند که هر دو از نشریه ای آرمانی فاصله دارند.

نتیجه گیری

تجربه های رسانه داری اصولگرایان در دوره های مختلف زمانی و در شکل مکتوب نشان از قوت این جریان در این زمینه است. به حق باید تجربیات موفقی برای این جریان در عرصه رسانه قائل شد.

به نظر دیدبان امروزه خلا وجود یک روزنامه بسیار قوی که بتواند در این زمینه به عنوان پدر معنوی روزنامه های اصولگرا فعالیت کند، احساس می شود. روزنامه ای که نه فقط در زمینه سیاسی بلکه در دیگر عرصه ها به خصوص فرهنگ و هنر حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

جهاد رسانه ای اصولگرایان در فضای مجازی

با رواج استفاده از اینترنت در ایران، رسانه های مجازی نیز جای خود را باز کردند. در این عرصه جریانات و گروه های مختلف سعی نمودند تا از فناوری روز نهایت استفاده را در انتقال پیام خود ببرند. در دسترس بودن و سریع بودن اطلاع رسانی در فضای وب موجب شد که به سرعت این عرصه جدید گسترش یابد.

استفاده از اینترنت در انتقال اخبار در ۱۰ سال اخیر در ایران رشد بسیار بالایی داشته است. گسترش زیرساخت ها و جذابیت این عرصه نوین باعث شده که رسانه های این بخش، سهمی برای خود در میان جستجوگران اخبار باز کنند. در بخش اول این گزارش مروری بر رسانه های مکتوب تاثیر گذار و پر مخاطب جریان اصولگرایی انجام دادیم. در بخش دوم این گزارش برآنیم که مروری بر اریکه اصولگرایان در عرصه وب بپردازیم. جایی که به اعتراف تمامی گروه ها، این جریان بیشترین سهم را برای خود دارد.

۲. رسانه های مجازی

با تغییر شیوه اطلاع رسانی و خبر رسانی به مردم، اصولگرایان نیز این امر را درک کرده و سعی کردند از شیوه های نوین خبررسانی میان مردم غافل نمانند. سرعت تکنولوژی و انتشار خبر امروزه سبب شده که سایت ها و خبرگزاری ها در صدر سرعت انتشار خبر قرار گرفته و رسانه های مکتوب در جایگاه های بعدی قرار بگیرند. اصولگرایان در دهه هشتاد این ضرورت را درک کردند و به این حوزه ها وارد شدند. از خیل کسانی که در این امر احساس تکلیف کرده و به خبررسانی در دنیای مجازی مشغول شدند، برخی از این سایت ها و خبرگزاری ها در جذب مخاطب – که بر آمده از سرعت و صداقت در خبر رسانی و تحلیل است – موفق عمل کردند. این رسانه ها بعضا توانسته اند در صدر سایت های خبری کشورمان نیز قرار بگیرند که این امر نشان از قدرت اصولگرایان در این دنیای مجازی و حرفه خبری دارد.

خبرگزاری فارس؛ صدر خبرگزاری های کشور

خبرگزاری فارس در سال ۱۳۸۱ و در روزهایی که هنوز خبررسانی در دنیای مجازی چندان در کشور پا نگرفته بود، توسط عده ای اصولگرایان آغاز به کار کرد. با گذشت زمان شدت تاثیر گذاری این رسانه بیشتر و بیشتر شد. به گونه ای که در نهایت توانست به عنوان اصلی ترین خبرگزاری کشور مطرح شود.

مهدی فضائلی در سال ۱۳۸۱ به عنوان نخستین مدیر عامل این خبرگزاری فعالیت خود را آغاز کرد. این خبرگزاری نشان داد که جریان اصولگرایی قدرت بالایی در تهیه و انتشار خبر و در نتیجه جذب مخاطب دارند. قدرت این خبرگزاری به شدت خود را نمایان ساخت. به گونه ای که به سرعت توانست در صدر سایت های خبری و خبرگزاری در کشور قرار بگیرد.

فعالیت های لحظه ای در ایام انتخابات و ایجاد شبکه گسترده خبری در سراسر کشور توانست این خبرگزاری را حتی بالاتر از خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار دهد. امروزه پر مخاطب ترین خبرگزاری کشور به روایت آمار، خبرگزاری فارس است؛ که این امر بدون شک به خاطر سرعت و دقت در انتشار خبر حاصل می شود.

فعالیت انقلابی این رسانه در ایام خاص سبب افزایش حملات به این رسانه از سوی مخالفین نیز شده است که جای تعجب ندارد. فعالیت در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ و ۸۸ و ایام فتنه از جمله این نقاط پررنگ است.

با این حال تغییر و تحولی نیز در سطح مدیریت آن در سال ۹۰ رخ داد؛ مقدم فر جای خود را به سید نظام الدین موسوی داد؛ سید نظام موسوی که پیش تر در روزنامه جوان فعالیت کرده و سابقه فعالیت رسانه ای داشت. فارس با وجود این تغییر و تحول باز هم خود را در صدر خبرگزاری های کشور نگاه داشت.

سایت الف: مشارکت فعال مخاطبان

سایت خبری تحلیلی الف در شهریور ۱۳۸۵ آغاز به کار کرد؛ این سایت بیشتر با نام دکتر احمد توکلی شناخته می شود. در منشور الف، این سایت محیطی برای اظهار نظرات بازدیدکنندگان و نیز مشارکت در تکمیل مطالب، تعمیق یا تائید و رد مطالب و نظرات دیگران معرفی شده ‌است. از این رو باید این سایت را در شمار سایت های پر مخاطب و حضور فعال مخاطب در آن، دانست.

الف توانسته است خود را به عنوان یکی از بهترین سایت های خبری اصولگرا، جای خود را میان مخاطبان خود بگشاید؛ مخاطبانی که تنها متعلق به جریان اصولگرا نیستند.

فیلتر شدن سایت الف سبب شد احمد توکلی نامه ای مستند خطاب به رئیس قوه قضائیه وقت بنویسد و از عملکرد سایت خود دفاع کند.

گفته می شود که این وبگاه دارای ۸ نفر شورای سیاست‌گذاری است که اغلب آنان نیز دارای مشاغل سیاسی هستند. احمد توکلی و الیاس نادران را از جمله اعضای شورای سیاست گذاری معرفی می کنند.

الف در دوره ۷ ساله کار خود اقدامات رسانه ای مختلف و تاثیر گذاری داشته است. انتشار خبر جعلی بودن مدرک دکتری علی کردان – که به فیلتر شدن این سایت برای مدتی نیز منجر شد، زیر سوال بردن جدی هویت ترانه موسوی از کشته شدگان موهوم انتخابات ۸۸، انتشار مدارکی علیه مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی از این جمله است. یکی از جنجالی ترین اقدامات این سایت که باعث تحت فشار قرار گرفتن احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت بود، قرار دادن صفحه ای با نام روز شمار ولایت پذیری بود؛ ماجرا بر می گشت به انتصاب مشایی به عنوان معاون اولی، و خبر نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور مبنی بر الغای حکم مذکور؛ در این میان سایت الف روزشماری را در صفحه نخست خود تعبیه کرد با نام روزشمار ولایت پذیری، تا مشخص شود رئیس جمهور وقت کی حکم رهبری را به اجرا می گذارد.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که این سایت در برخی موارد مواضعی اتخاذ کرده و یا مطالبی را منتشر می کند که باعث تعجب دوستداران جریان اصولگرا می شود؛ هر چند که این موارد بسیار محدود است.

سایت مشرق: رویکرد تحلیلی و ابتکاری

تیرماه ۱۳۸۹ بود که سایتی خبری تحلیلی متولد شد که توانست در میان سایت های خبری – تحلیلی جریان اصولگرا جایگاه ویژه ای پیدا کند. جمعی از نیروهای دوستدار انقلاب از جریان اصولگرا، در این سال سایتی را پایه گذاری کردند که توانست در ایجاد طرح های ابتکاری، گوی سبقت را از بسیاری از رقبا برباید.

این سایت در مدت کوتاهی توانست خود را به یک سایت خبری تاثیر گذار و مطرح در سطح کشور، فعالان سیاسی و جریان اصولگرای کشور تبدیل کند. رویکرد تحلیلی و سرعت در انتشار تحلیل های دقیق از جمله ویژگی های منحصر به فرد این رسانه است.

مشرق از جمله سایت های خبری اصولگرا بود که با تکیه بر همین اصول و ارزش های اسلامی هم به عنوان یکی از منتقدان جدی سالهای اخر دولت احمدی نژاد شناخته شده بود و هم در دولت فعلی یکی از سایت های تاثیر گذار در مطرح کردن انتقادات است و هر ازگاهی برخی مسئولین دولتی را به واکنش و یا عقب نشینی وا داشته است.

گزارشات تحت عنوان پرونده ویژه این رسانه از جمله گزارش های منحصر به فرد در سطح رسانه ای است.

سایت جهان نیوز: مرجعی برای پیگیری فسادها

هر چند که تصور می شود که جهان نیوز سایت مربوط به علیرضا زاکانی است، اما طبق آنچه که در این سایت آمده است، زاکانی از بدو تاسیس تا کنون هیچ گونه سمتی در این سایت خبری نداشته است. طبق آنچه در این سایت آمده است پرویز سروری به عنوان مدیر مسئول و ابراهیم رضایی نیز سردبیر این سایت خبری-تحلیلی است؛ اعضای تحریریه را نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه های کشور تشکیل می دهند.

جهان نیوز نیز در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. این سایت در روزهایی آغاز به کار کرد که مجلس هفتم با ورود به پرونده دانشگاه آزاد، به طور جدی به برخی مفاسد رخ داده در این دانشگاه برخورد کرد. جهان نیوز جهت رسانه ای کردن برخی از فسادهایی که دیگر رسانه ها دلیلی برای افشای آن نمی دیدند وارد صحنه شد. البته این اتفاق سبب فیلتر شدن این سایت در سال ۸۷ نیز شد.

با این وجود جهان نیوز همچنان به رسالتی که برای خود ترسیم کرده بود وفا دار ماند. از رحیمی، مرتضوی و مشایی گرفته تا فائزه و مهدی هاشمی و جاسبی از جمله شاکیان این رسانه خبری هستند.

فساد مدیریتی در دانشگاه آزاد؛ پرونده فروش سوالات کنکور؛ رسانه ای کردن حوادث کهریزک؛ فساد فکری و اعتقادی جریان انحرافی، پرونده بیمه ایران و خانه خیابان فاطمی، اطلاع رسانی در مورد پرونده بسیار پیچیده کرسنت از جمله پرونده های ویژه ای است که توسط این سایت مدام پیگیری می شد.

نسیم؛ اولین خبرگزاری بین المللی پیام کوتاه ایران

این خبرگزاری که متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد، که مدیر مسئول آن محمد شجاعیان وسر دبیر این خبرگزاری مهدی عرفاتی می باشد. از ویژگی های بارز این خبرگزاری تیم بسیار جوان و یکدستی است که قبلا خبرگزاری دانشجو را اداره می کردند. مزیت و تمایز اصلی این خبرگزاری در فرستان اخبار در قالب پیامک به مخاطبان دسته بندی شده است که باعث شده طرفداران زیادی را برای خود فراهم کند. هر چند که طبیعتا این کار هزینه مالی زیادی نیز برای این خبرگزاری ایجاد کرده است.

از نقاط اوج این خبرگزاری می توان به پوشش سریع، دقیق و پرحجم اخبار مربوط به مذاکرات ژنو می توان اشاره کرد. البته این خبرگزاری به جهت داشتن تنوع در حوزه های ورزشی و اجتماعی که جوانان مخاطبان اصلی آن هستند نیز بسیار فعال می باشد. به عنوان مثال این خبرگزاری در جشنی با شکوه در گراند هتل تهران از افتخارآفرینی های تیم ملی والیبال ایران بعد از حضور در لیگ جهانی تقدیر ویژه ای به عمل آورد که مورد توجه اهالی ورزش و مردم ورزش دوست قرار گرفت.

مهارت اصلی این خبرگزاری تمرکز بر روی یک سوژه خاص و پرداختن به آن از زوایای مختلف است. به عنوان مثال انتخاب سوژه فیلم "رستاخیز" سپس نقد و ارزیابی آن، نظرسنجی از مردم، مصاحبه با مداحان، اهالی سینما، شخصیت های مذهبی، تشکل های دانشجویی، مراجع عظام و ... پیرامون این موضوع تا به نتیجه رساندن موضوع انتخاب شده، می باشد.

خبرگزاری تسنیم؛ چشمه ی جوشان آگاهی بخشی

خبرگزاری تسنیم با در نظر گرفتن دو حوزه ی وسیع کاری در داخل و خارج کشور تلاش دارد اهداف خود را در جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی محقق سازد. این خبرگزاری جوان که حدود یکسال از عمر فعالیت آن می گذرد به صاحب امتیازی «مؤسسه آتی سازان فرهنگ تسنیم» و مدیر مسئولی مجید قلی زاده، در مراسمی با حضور دکتر علی اکبر ولایتی و با محوریت اخبار حوزه بیداری اسلامی شروع به فعالیت کرد. البته نباید از نقش کلیدی دکتر حمید مقدم فر-مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس- در راه اندازی و سیاست گذاری تسنیم غافل باشیم.

در شروع سال ۹۲ و با داغ شدن تنور انتخابات رویکرد اصلی تسنیم به پوشش دادن اخبار مرتبط با انتخابات یازدهم سوق یافت و در این حوزه با پوشش خبری بسیار قوی و سریع موفق شد در بین رسانه های اصولگرا برای خود جایی دست و پا کند. ویژگی اصلی این رسانه استفاده از تنوع ابزارهای رسانه ای مدیا می باشد که توانسته از خود چهره ای به روز و پویا را به نمایش بگذارد.

پرداختن به انقلاب اسلامی و آرمان های آن از منظر دوستداران غیر ایرانی انقلاب به رویکردی متمایز در این خبرگزاری مخصوصا در حوزه فرهنگی تبدیل شده است. پرونده های ویژه خبرگزاری تسنیم نیز در چند ماه اخیر بسیار پر رونق شده وتوانسته نظر کارشناسان را به خود جلب کند. به عنوان مثال پرونده "فیل مست" با محوریت فتنه و حماسه ۹ دی که با ده ها مصاحبه، یادداشت و روز شمار فتنه به مناسبت ۹ دی منتشر شد ویا پرونده "یک انقلاب و۳ بازرگان" که حجم بسیار زیادی تاریخ شفاهی و مصاحبه را پیرامون نهضت آزادی و جبهه ملی در اختیار خوانندگان خود قرار داد.

پایان کلام:

در عرصه مجازی نیز باید بپذیریم که اصولگرایان در صدر سایت های خبری کشور قرار دارند و به حق در این زمینه بسیار موفق و فعال عمل کرده اند. با این حال نباید این اتفاق را پایان کار دانست. چرا که با روز آمد شدن شیوه های خبر رسانی این جریان نیز باید در تربیت نیرو در این زمینه تلاش کند و بتواند در جذب مخاطب و اطلاع رسانی صحیح و دقیق و سریع به مخاطبان موفق عمل کند.

در جریان اصولگرایی رسانه های مکتوب و مجازی دیگری نیز حضور دارند، اما به عقیده راقم این سطور، رسانه های فوق الذکر از موفق ترین و پرمخاطب ترین رسانه های اصولگرا بوده و به گونه ای عمل کرده اند که خود را در انحصار یک گروه خاص در جریان اصولگرایی محصور نکرده اند و این امر یکی از نقاط قوت این رسانه هاست.
مرجع : جهان نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۰۲:۵۵

17 Jan 2020